Sök:

Barns fria skrivning

hur barns fria skrivning kan utvecklas
genom arbete med folksagor


Man ska låta barn skriva tidigt och erbjuda barnen skrivsituationer som känns meningsfulla och roliga. Det är även viktigt att barnen får skriva mycket och att de får skriva utifrån sin förmåga och sina egna erfarenheter. Högläsning kan stimulera barnen på ett bra sätt och inspirera till den fria skrivningen. I detta fall kan folksagor vara bra att använda sig avutifrån deras tydliga struktur och fantasifulla innehåll. Syftet med vår undersökning var att studera hur barns fria skrivning kan utvecklas genom arbete med folksagor. Den pratiska delen genomfördes med fem barn, tre flickor och två pojkar i årskurs tre. En stor del av arbetet tillsammans med barnen ägnade vi till att läsa folksagor, och barnen fick även skriva egna berättelser. De metoder vi använd oss av för att mäta resultatet var intervjuer, observationer och att vi jämfört barnens berättelser barn för barn. Resultatet visar att några av barnens fria skrivning utvecklats genom att de skrivit med ett bättre flyt, med mer detaljbeskrivningar och att barnen inspirerats och fått idéer från folksagorna. Av detta har vi dragit slutsatsen att folksagor kan vara ett bra hjälpmedel för att utveckla barnens fria skrivning

Författare

Maria Fredriksson Cecilia Isaksson

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..