Sök:

Barns delaktighet och inflytande över besluten som tas på förskolan

Intervjuer och observationer vid två förskolor


Studiens syfte var att få syn på hur pedagoger samspelar med barn för att främja barns inflytande, i form av beslutsfattande. Jag har studerat i vilken grad barnen får ha inflytande över sina egna beslut och initiativ, respektive hur pass mycket pedagogerna bestämmer över dem. I bakgrunden har jag tagit upp teorier som går att sammankoppla till mitt ämne, tidigare forskning, samt vad styrdokumenten säger om barns delaktighet och inflytande. Det perspektiv som relaterar mest till min studie var det sociokulturella perspektivet eftersom denna inriktar sig mot barns samspel med andra. Min kunskapsproduktion har jag knutit an till en fenomenologisk ansats, även hermeneutiken i tolkningen av materialet. För att få reda på hur samspelet mellan vuxen och barn gestaltar sig på förskolan valde jag att intervjua verksamma pedagoger, samt observera barngrupp och pedagoger i den dagliga verksamheten på förskolan. Genom en kvalitativ metod. Resultatet av studien visade generellt att förskollärare gärna vill att barnen ska få vara mer delaktiga i besluten än vad de egentligen är idag, men att det är svårt att tillämpa i alla situationer. Att föra samtal med barnen och att lyssna på vad de har att säga var det centrala som förskollärarna tog upp för att främja delaktigheten. De hinder som fanns var bland annat tidsbrist och de rutin- och omsorgssituationer som fanns på förskolan, samt förskollärarens egna förhållningssätt och attityd gentemot att låta barnen få ha inflytande över besluten. I slutet av studien beskriver jag även hur fortsatt forskning kan se ut rörande samspelet mellan vuxen och barn på förskolan, samt forskningsområden som kan vara intressant att studera vidare kring, utefter min studie.

Författare

Madeleine Pettersson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..