Sök:

Barnlitteraturläsning

Studie om hur pedagoger arbetar med barnlitteratur på förskolan


Syftet är att undersöka hur pedagoger arbetar med barnlitteratur i förskolan. En av frågeställningarna är: ?Hur arbetar ni med barnlitteraturen på förskolan??. Denna var en av de viktigaste frågan som skulle besvaras i undersökningen. Sedan har jag två till som jag utgår från ?Varför använder pedagogerna barnlitteratur?? och ?I vilken omfattning arbetar pedagogerna med barnlitteraturen??. Dessa tre frågeställningar var viktiga för att min undersökning skulle bli bra, samt att få fram det jag ville veta. Min valda metod är intervjuer och under metoddelen förklarar jag vilka olika intervjuformer det finns och hur jag gick tillväga med mina intervjuer. Jag förankrar i litteraturen att jag har valt att ha semistrukturerade intervjuer med alla mina 4 pedagoger. I resultatdelen analyserar jag mina svar av pedagogerna och ser vad som är relevant för mina frågeställningar. Jag kopplar även mina resultat till litteraturen i bakgrundsdelen. Genom intervjuerna fick jag svar på mina frågor och kunde se vad som skiljde sig åt och vad som var gemensamt mellan alla mina fyra pedagoger. Svaren visade att det som är den viktigaste orsaken till varför de arbetar med barnlitteratur är språkutvecklingen för barnen, sedan att de har organiserade läsvila/stunder med barnen. Men även att de har olika arbetsmetoder som de använder sig av. I diskussiondelen har jag diskuterat vad som gick som förväntat och vad som inte gick som förväntat samt hur mina frågor blev besvarade eller inte. Jag diskuterar även hur min valda metod fungerade för denna undersökning.

Författare

Linda Grape

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..