Sök:

Barnlitteratur i förskolan

En studie av pedagogers syn på barnlitteraturens roll, med utgångspunkt i barns språkutveckling


Syftet med denna uppsats är att undersöka och beskriva hur det pedagogiska arbetet med barnlitteratur sker i några förskolor med utgångspunkt i barns språkutveckling. Studien bygger på intervjuer med fem förskollärare från tre olika förskolor, i en kommun i norra Sverige. Som metod har jag använt mig av kvalitativa intervjuer för att besvara mina frågeställningar. Studiens resultat visar att alla respondenter tycker att barnlitteraturen har en viktig plats i förskolan och att språket utvecklas på många olika sätt vid läsning och samtal runt böckerna. Studien visar även att läsvila efter maten är den vanligaste formen av planerad läsning. Resultatet visar att högläsning och boksamtal är det vanligaste metoderna att möta litteratur, men även att den nya tekniken i form av activeboard och Ipad på flera förskolor används i arbetet med barnlitteratur och språkutveckling.

Författare

Elli-Maja Fogelqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..