Sök:

Barn ska känna glädje av att de är tvåspråkiga

Pedagogers möte och arbete tillsammans med två- flerspråkiga elever i skolan

Denna uppsats undersöker den feministiska agitatorn och anarkisten Emma Goldman i syfte att identifiera en radikal teori om samarbete och gemenskaper som tillåter individuell frihet utan konflikt med det sociala. Framförallt fokuserar den på Goldmans upplevelser av Sovjetunionen och det Spanska inbördeskriget, och på hennes idé om den »konstruktiva revolutionen « som hon utvecklar i interaktion med dessa. Själva undersökningen sker i fyra delar med fyra olika fokus: individen, massan, revolutionen och organisationen i den ordningen. Som material används framförallt Goldmans två böcker om Sovjetunionen ? med fokus på efterordet i den senare boken ? samt textsamlingen Vision On Fire med Goldmans texter om det spanska inbördeskriget och den anarkistiska organiseringen där. Uppsatsen fokuserar huvudsakligen på problemen med individens beroende av omvärlden, anarkismens roll i revolutionen, individens relation till massan ? både i rent ontologisk bemärkelse och i aspekter av kön och makt ? och på hur samhället bör organiseras. Goldmans konstruktiva revolution handlar framförallt om samhällsorganisation, och uppsatsen följer de spänningar mellan den reellt existerande individen och det potentiella tillståndet av individualitet som finns i hennes teorier, där den fria individen inte är utgångspunkten för- utan målet med samhällsorganisationen, vilket öppnar för en potentiellt könstranscenderande individualitet. Upplösningen av denna spänning innebär att den konstruktiva revolutionens samhällsorganisation får en kompensativ karaktär: den handlar inte bara om att organisera ett bättre samhälle, utan också om att kompensera exempelvis ekonomiska eller könsbaserade maktrelationer hos det förrevolutionära samhället. Den individ under tillblivande som Goldman diskuterar är också relevant för feminismens kritik av hur kvinnor historiskt och i samtiden förvägrats individualitet bl.a. genom institutioner som familjen eller äktenskapet, och visar på behovet av andra individualiseringsprocesser.

Författare

Constance Mahan

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..