
Barn i koncentrationssvårigheter i fritidshem
Arbetet handlar om hur fritidspedagoger arbetar för att barn i koncentrationssvårigheter ska få ett fungerande samspel med andra barn i både styrda aktiviteter och i den fria leken. I bakgrunden skriver vi om barn i koncentrationssvårigheter, dess förutsättningar och om fritidshemmens mål och uppdrag kring barn i koncentrationssvårigheter. Som metod använder vi oss av kvalitativa intervjuer och intervjuar fyra fritidspedagoger i en stad i Sverige. Genom samtalsanalys skriver vi vad pedagogerna svarat med anknytning till forskningsfrågorna. Med hjälp av intervjuerna får vi reda på att fritidspedagogerna försöker anpassa lokaler och miljöer efter barn i koncentrationssvårigheter men att de tycker att det är svårt. De försöker även att vara i närheten av barn i koncentrationssvårigheter i den fria leken och i styrda aktiviteter. I diskussionen diskuteras bland annat fritidspedagogernas syn på barn i koncentrationssvårigheter, deras svar om hur viktig planering och efterarbete är för yrket, samt hur viktigt det är med en bra samverkan mellan skolan och hemmen.