Barn i behov av särskilt stöd i stora barngrupper
Pedagogers tankar om huruvida barn i behov av särskilt stöd påverkas av stora barngrupper i förskolan.
Syftet med denna studie är att synliggöra pedagogers tankar om huruvida barn i behov av särskilt stöd påverkas av stora barngrupper i förskolan. Studien är baserad på kvalitativa intervjuer med fyra förskollärare, alla med lång erfarenhet av arbetet i förskolans verksamheter. Förskollärarna arbetade även i stora barngrupper där det fanns barn i behov av särskilt stöd. Resultatet visar att de intervjuade förskollärarna ansåg att stora barngrupper påverkade barn i behov av särskilt stöd. De intervjuade förskollärarna uttryckte svårigheter i att möta barnens olika behov och arbeta utifrån barnets förutsättningar i stora barngrupper. Det framkommer att förskollärarna istället generaliserade barngruppen och arbetade utifrån gruppens totala behov. Detta för att kunna tillgodose behoven hos så många barn som möjligt samtidigt. Förskollärarna i denna studie hävdade även att barn i behov av särskilt stöd med en diagnos har lättare att få resurser tilldelade än barn i behov av särskilt stöd utan diagnos har. Flera av de intervjuade förskollärarna menade att en diagnos i sig kunde vara avgörande för om ett barn får resurser tilldelade eller inte.Nyckelord: Förskola, barn i behov av särskilt stöd, stora barngrupper, diagnos.