Sök:

BLIR (Bättre LRP-identifiering med Rådgivningsmodell)
Identifiering, åtgärd och uppföljning av LRP hos kunder med
recept på NSAID och opioider.


Att läkemedel ger lindring och bot men ibland även problem relaterade till dem är känt. Tidigare gjorda studier inom området har belyst problemet men det har oftast skett utifrån ett kostnadsperspektiv. I Sverige har under senare tid projekt startats med fokus satt på underlättande av arbetet med att förebygga, identifiera och åtgärda läkemedelsrelaterade problem. BLIR- projektet behandlade detta arbete. Syftet med det här examensarbetet har varit att genom sammanställning av insamlat material kartlägga förekomsten av problem relaterade till läkemedel. Kartläggningen skulle också visa om användandet av rådgivningsmodeller underlättade identifieringen av problemen. Syftet var även att mäta hur de kunder som fått problem av sitt läkemedel uppfattat den rådgivning de fått och om den ledde till en lösning av problemet. De uppgifter som analyserades togs ur datasystemet ?Apotekets IT-stöd för LRP?. Insamlingen av uppgifter skedde under november-december månad 2004 vid apotek belägna inom distrikt Mitt och distrikt Fyrklövern. För denna rapport var aktualiserade läkemedels-grupper de inom ATC-kod M01A och N02A. Analysen av det insamlade materialet gav en identifieringsgrad av läkemedelsrelaterade problem för M01A med ett medelvärde på 9,3 % för försöksapoteken som ingick i studien i båda distrikten. För ATC-kod N02A insamlades enbart data i det ena distriktet och visade en identifieringsgrad på 8,8 % i medelvärde för ingående apotek. Vid analysen av uppgifter som gällde kundernas uppfattning om rådgivningen konstaterades att de kunder som deltagit i uppföljningen till stor del varit ?Mycket nöjda? eller ?Ganska nöjda? med rådgivningen de fått av apotekspersonalen.

Författare

Åsa Lundqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..