Sök:

BIM och 4D i infrastrukturprojekt

Planering av väg och järnväg i tidiga skeden


Syftet med examensarbete är att studera och ta fram dels i vilken utsträckning virtuella bygg-metoder används inom infrastrukturprojekt idag och dels en arbetsprocess för att använda byggnadsinformationsmodeller (BIM) och 4D-modellering från skisstadiet till färdiga handlingar. Arbetet med denna rapport påbörjades med en kartläggning av vilka programvaror skribenterna hade att tillgå vid sitt universitet, i detta fall Autodesk Infrastructure suite 2014. Examensarbetet är utfört genom fokusgruppintervju med personal från Trafikverket investering. Projektledare, arbetsledare och projektingenjörer valdes att intervjuas för att ta reda på hur mycket 4D, BIM och digitala 3D-projekteringsmetoder egentligen används inom Trafikverket idag. Efter intervjuerna med fokusgruppen så intervjuades ett antal experter inom virtuellt byggande. Dessa intervjuer ställdes sedan mot fokusgruppens intervju för att få en helhetsbild över nuläget och branschens förväntningar på framtida utveckling inom virtuellt byggande. Idag är användningen av BIM-modeller reducerad till ett mindre antal pilotprojekt tillsammans med stora delar av Trafikverkets stora projekt.Med utgångspunkt i intervjuerna skapades ett förslag på arbetssätt för att snabbt gå från ett sketchstadie till färdiga handlingar. Med hjälp av detta underlag skapades även en 4D-modell, d.v.s. en 3D-modell sammankopplad med en tidsplan. Författarna menar att ett sådant arbetssätt skulle kunna användas för att bland annat kunna snabba på beslutsprocessen vid arbetsmöten. Ett annat användningsområde vore att på ett snabbare och mer tydligt sätt kunna kommunicera med omgivningen och tredje man om vad som är tänkt med en viss sträckning och hur denna sträckning kommer att påverka dem.

Författare

Mats Lunnegren Anton Törnqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen samhällsbyggnad och naturresurser

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..