Avslappningsövning som dramapedagogisk metod
Pedagogiskt dramaAvslappningsövningMotivationKoncentrationKreativitetPersonlighetsutvecklingSjälvkänsla
Syftet med denna studie är att med en vetenskaplig kvalitativ metod undersöka
hur avslappningsövningar upplevs av människor med diagnosen borderline.
Uppsatsen är en empirisk studie med en kvalitativ undersökning. Undersökningen
svar har bearbetats med en fenomenologisk ansats. Svaren från intervjuerna har
bearbetats separat och sedan analyserats utifrån förda teorier. Min avsikt med den
här uppsatsen är att försöka synliggöra hur olika variationer av en upplevelse kan
te sig och om det trots olikheter kan finnas en stimulans för deltagarna att använda
sig av avslappningsövningar. För att belysa och utforska problemet har jag använt
mig av egna observationer för att kunna kort beskriva känsloläget i rummet innan
övningen börjar. Jag har sedan använt mig av intervjuerstudier och loggböcker.
Slutsatsen visar att deltagarna har upplevt avslappningsövningen som utvecklande
och användbart för dem, dock under väldigt nyanserade former.