Sök:

Sökresultat:

34 Uppsatser om Somaliska - Sida 1 av 3

Somaliska mäns syn på kvinnlig omskärelse : En kvalitativ studie om immigranter i Sverige

Då Sverige har blivit allt mer mångkulturellt ökar även behovet av att förstå andra kulturer och dess förändlighet. I denna uppsats har vi försökt ge några Somaliska män boende i Sverige möjlighet att utrycka hur de ser på kvinnlig omskärelse och hur det har påverkat deras liv. Männen har fått ge förslag på hur kvinnlig omskärelse ska kunna avskaffas, samt fått beskriva vilken roll de tror att Somaliska män har i upprätthållandet av traditionen. Denna forskning bygger på ett hermeneutisk ansatts med genus, feministisk och social konstruktion som teoretisk referensram. För att få underlag till studien har tio Somaliska män boende i en medelstor stad intervjuats.

Avkodning hos vuxna läsinlärare med somaliska som modersmål

Den här uppsatsen undersöker avkodning hos vuxna läsinlärare med Somaliska som modersmål. Den teoretiska utgångspunkten för uppsatsen har varit forskning om barns läsutveckling beroende på att forskning om vuxnas läsinlärning fortfarande är begränsad. Uppsatsens hypotes är att vuxna med Somaliska som modersmål som lär sig läsa svenska följer liknande stegring i svårighetsnivåer när det gäller avkodning som barn som lär sig läsa svenska. Avkodning har undersökts med hjälp av ett avkodningstest innehållande sex ordgrupper med tio ord i varje grupp. Orden är grupperade utifrån deras stavelsestruktur.

Somaliska andraspråksinlärares attityder till modersmålet och andraspråket svenska

I den här studien undersöks Somaliska ungdomars attityder till modersmålet och andraspråket svenska samt eventuella samband dem emellan. Även faktorer som identitet, språkbehärskning och språkdomäner behandlas. Genom strukturerade intervjuer framkom att informanterna har positiva attityder till det svenska språket. Attityderna till modersmålet varierar mellan informanterna men den generella tendensen verkar vara att man närmar sig det svenska språket samtidigt som modersmålet får mindre relevans i den nya livssituationen. Undersökningen har också visat att det råder samband mellan hur man förhåller sig till de olika språken.

Vokalkvalitet och duration hos diftonger i benadiri och nordsomaliska

I beskrivningar av Somaliska noteras i vissa kontexter en dialektal variation i vokalkvalitet och duration mellan sydSomaliska (benadiri) och nordSomaliska. Modersma?lstalare av Somaliska bekra?ftar noterade dialektala skillnader i vokalkvalitet och duration, och anser att det finns en possessiva?ndelse pa? benadiri eey vilken skiljer sig fra?n den nordSomaliska motsvarigheten ay.Underso?kningen syftade till att ta reda pa? om och pa? vilket sa?tt vokalkvalitet och duration varierar, i diftongen ay i de Somaliska dialekterna sydSomaliska (benadiri) och nordSomaliska. Studien begra?nsades till ma?tning av vokalkvalitet och duration i possessiva?ndelsen -ay.

Bornholmsmodellens funktion i flerspråkiga miljöer

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur Bornholmsmodellen fungerar i flerspråkiga miljöer och vi har valt att lägga fokus på barn med Somaliska som modersmål. Vi har utgått från en kvalitativ forskningsmetod då vi genomfört intervjuer och observationer. Vi har intervjuat pedagoger verksamma i förskoleklass samt en speciallärare som arbetar vidare med Bornholmsmodellen i år 1, för att ta del av deras tankar och erfarenheter av ämnet. Våra observationer genomförde vi i två förskoleklasser, sammanlagt fyra observationer.         Resultatet av vår undersökning visar på att Bornholmsmodellen fungerar väl i klasser med flerspråkiga barn. Barnens språkliga bakgrund verkar enligt studien inte ha någon betydelse för tillägnandet av språklekarna i Bornholmsmodellen. .

Tre somaliska inlärares svenska uttal : En kontrastiv studie

SammandragUppsatsens syfte är att undersöka vilka specifika svårigheter Somaliska andraspråksinlärare har i sitt svenska uttal. Studien kommer att beröra såväl segmentella som prosodiska skillnader och föreslå lämpliga metoder för att förbättra deras svenska uttal. Modersmålets inflytande är starkt inom uttalets område, varför prediktioner om somalisktalandes svenska uttal kan göras på förhand. Dessa uttalsskillnader slår också igenom i det undersökta materialet. För att besvara uppsatsens frågeställningar gjordes en brytningsanalys av tre Somaliska informanters svenska uttal.

Varför vill du läsa vidare? En undersökning av somaliska sfi-studerande som har avancerat från studieväg ett

Magisteruppsats i Svenska som andraspråkVt 2014Handledare: Sally Boyd och Qarin FrankerExaminator: Åsa Wengelin.

Katbruk och somaliska ungdomar. En kvalitativ studie om somaliska ungdomar i Malmö och deras förhållande till kat

Abstrakt Kat är en växt som växer i Östra Afrika och Jemen och används som njutningsmedel. För att uppnå dess optimala effekt tuggar användaren dess blad och stjälkar för att sedan svälja dem. En kattuggarsession kan i genomsnitt pågå i flera timmar. Kat orsakar bl.a. sömnlöshet, euforisk känsla, vanföreställningar och hyperaktivitet.

?Jag känner mig som mitt emellan? Om flerspråkighet och identitetskapande bland somaliska ungdomar

Specialarbete 15 pSvenska som andraspråk SSA 136Vt 2013Handledare: Rakel JohnsonExaminator: Julia Prentice.

ESF-projektet ?Kvinnokraft?. En kvalitativ studie om nyckelaktörers uppfattningar om hinder för integration och projekt för somaliska kvinnor

Compared to all existing ethnic groups in Sweden, the integration of Somali women has failed the most within the aspect of employment. This bachelor?s thesis investigates the obstacles in the integration of Somali women by focusing on one case, a project named ?Kvinnokraft?, partly financed by the European Socialfund.By interviewing eight key actors, opinions about obstacles in the project have been identified. A theoretical framework that incorporates integration, project research, multi-level governance and intersectionality contributes to explaining difficulties in integrating Somali women.The empirical findings show that there are individual, social and institutional holdbacks. Stereotypical perceptions were common amongst officials, which contributes to a creation of an inferior position in the structures of the society for Somali women.

Somaliska elevers, föräldrars och modersmålslärares syn på modersmålet som stöd för lärande Nyanlända flerspråkiga grundskoleelevers attityder och föräldrars och modersmålslärares upplevelse av modersmålet

Sammanfattning:Syftet med denna uppsats var att undersöka Somaliska elevers, föräldrars och modersmålslärares syn på modersmålsundervisning som stöd för lärande. Ytterligare ett mål var att undersöka ifall modersmålsundervisning ger stöd för andraspråksinlärning. I litteraturgenomgången lyfter jag fram olika teorier och tidigare forskningsresultat om modersmålsundervisning. För min undersökning valde jag att använda en kvalitativ intervjumetod. I min undersökning in-går Somaliska nyanlända och tvåspråkiga elever i grundskolan, deras föräldrar och deras mo-dersmålslärare.

Modersmålsundervisning och attityder till mångkulturalitet

Syftet med examensarbetet var att belysa attityder till modersmålsundervisning och mångkulturalitet ur ett lärar- och elevperspektiv. För att undersöka detta genomfördes intervjuer med tio elever som läser modersmålsundervisning i antingen finska eller Somaliska samt e-postbaserade inkäter med fyra undervisande lärare med olika andel mångkulturella elever i klassen. I resultatet framkom att eleverna överlag är nöjda med sin modersmålsundervisning, men att de inte märker av något samarbete mellan modersmålsläraren och deras övriga lärare. Inställningen till ämnet var i stort densamma oberoende av vilket språk undervisningen avsåg. De Somaliska eleverna uttryckte dock att de kände mer attityder gentemot deras modersmål och modersmålsundervisning än de finska eleverna.

"Om man kan läsa och skriva är man president ..." En livsvärldsfenomenologisk studie om hur sex somaliska elever upplever mötet med svensk skola

Syfte: Huvudsyftet med studien är att undersöka hur sex nyanlända Somaliska elever upplever mötet med den svenska skolan och med det svenska skriftspråket. Eventuella tankar kring hur respondenterna själva anser att den svenska skolan kan stötta dem är också relevant. Studien utgår från följande tre frågeställningar:1. Hur har eleverna upplevt mötet med den svenska skolan?2.

Den äldre avvittringen i Fors, Håsjö, Hällesjö ochBräcke socknar i östra Jämtland 1753-1773 : Konkurrens om skogens resurser

SammandragUppsatsens syfte är att undersöka vilka specifika svårigheter Somaliska andraspråksinlärare har i sitt svenska uttal. Studien kommer att beröra såväl segmentella som prosodiska skillnader och föreslå lämpliga metoder för att förbättra deras svenska uttal. Modersmålets inflytande är starkt inom uttalets område, varför prediktioner om somalisktalandes svenska uttal kan göras på förhand. Dessa uttalsskillnader slår också igenom i det undersökta materialet. För att besvara uppsatsens frågeställningar gjordes en brytningsanalys av tre Somaliska informanters svenska uttal.

Somaliska pirater - ett mycket litet problem: En undersökning av Sveriges arbete gällande frågan om somaliska pirater under 2009-2010.

During 2009-2010 Sweden participated in an international military operation whose intention, according to the Swedish news media, was to fight Somali pirates. The purpose of this thesis is to study various decisions and documents behind the Swedish efforts, both military and foreign aid, regarding the matter of Somali pirates during the years 2009-2010 and analyze the results using an interpretation of the security-development-nexus-theory. The method used is text analysis based on the hermeneutic idea of understanding and interpretation.The thesis studies the international resolutions and national decisions that lead to the military operations in the Gulf of Aden and also the international strategies and national approaches regarding Sweden's assistance in the development of Somalia. The theoretical section contains an interpretation of the vast security-development-nexus-theory. The concepts of security and development are first presented separately and then collectively in terms of military security, societal security, economic security, regime security and human security.

1 Nästa sida ->