Sök:

Autenticitet i upplevelsemiljöer

dynamiken mellan dåtid och nutid på Dieselverkstaden, Jumbo Hostel och Gröna Lund

I takt med att industrisamhällets fabriker tystnar övergår vi till ett informationssamhälle där råvarorna är idéer som förädlas till upplevelser. Samtida diskursiva skeenden som ett förpackande av och en estetisering kring äldre miljöer kan förklara den förvirring som råder kring vad som egentligen är autentiskt. Begreppet autenticitet är i sig dock lika förvirrande. Genom att vända bort blicken från människors användning av begreppet per se och istället undersöka de kvaliteter som relaterar till begreppet, möjliggörs ett perspektiv för att förstå kreativa processer, utveckling av idéer, värderingar, trosföreställningar och målsättningar. Upplevelseindustrin kan då förknippas med andra former av utbyten än ekonomiska transaktioner, däribland kreativ utveckling och existentiella känslor av att vara med i ett större sammanhang. Denna studie som syftar till att analysera den kreativa processen kring återbruket av gamla miljöer. Den har utvecklats runt tre empiriska undersökningar av ombyggnationer av miljöer som uppfattades gå bortom ett ?vanligt? renoveringsprojekt. Fallstudierna utgörs av en inblick i arkitektens tankar kring att omvandla en fabrik ett kulturhus, en beskrivning av konstruktionsarbetet bakom ett vandrarhem i en gammal jumbojet samt gestaltningsarbetet kring en nöjespark. Tillsammans med en teoretisk referensram har tolkningen av de studerade fallen inneburit en studie i syfte att analysera autenticitetsbegreppets kvaliteter. Den kunskapsmodell som använts har av den anledningen varit den abduktiva. Studien har resulterat i en modell över den kreativa processen som kategoriserar stegen i processen som auktoritet, gränsdragning, idealiserande, nyttjande och återkoppling.

Författare

Axel Adlercreutz

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..