Sök:

Auktoritet och respekt i klassrummet

En kvalitativ undersökning om några lärares syn på ledarskap och relationer i klassrummet


Syftet med undersökningen är studera vad som präglar auktoriteten i den svenska skolan, undersöka värdet av goda relationer i klassrummet samt studera hur konflikthantering påverkas av gruppsituationen som råder i klassrummet. Mina frågeställningar handlar om vilken betydelse ledarskap, respekt och auktoritet får i relationen mellan lärare och elever, vad som avgör om en lärare respekteras av elever och vad det beror på att en lärare får eller inte får auktoritet i en grupp. I studien undersöks också hur det är möjligt att på olika sätt hantera konfliktsituationer.    För att undersöka detta har jag gjort strukturerade intervjuer med sex olika lärare inom gymnasiet och högstadiet, med olika bakgrund, erfarenhet och ämnesområden. Resultatet har jag sedan jämfört med olika teorier om ledarskap, grupprocesser och konflikthantering.   Min undersökning visar att auktoritet måste förtjänas genom bland annat social kompetens och goda relationer. I studien framgår att de viktigaste yttre faktorerna för att lyckas är gruppstorleken och tiden. När det gäller konflikthantering, kan slutsatsen dras att det är viktigt att gå varsamt fram i ett inledande skede, och att fokus i början måste ligga på att skapa en positiv känsla och få med sig gruppen. Vid fostrande av elever och korrigerande av avvikande och respektlösa beteenden, visar undersökningen att det är önskvärt och betydligt effektivare att ta en konflikt utanför klassrummet, i ett enskilt samtal med en elev.

Författare

Tomas Nordquist

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Musikhögskolan Ingesund

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..