Sök:

Attityder till språkriktighet

En enkätstudie av gymnasieelevers attityder till språkriktighet


Attityder till språkriktighet: en enkätstudie av gymnasieelevers attityder till språkriktighet, syftar till att undersöka gymnasieelevers attityder till behovet av språkriktighet i situationer eller sammanhang där information i form av skriven text tas emot. Studien utgår från att språk i dag fungerar under andra förutsättningar än tidigare. Modern teknik, så som chatt och sms har influerat och förändrat villkoren för språk och de befintliga språknormerna. Studien baseras på en enkät där informanterna värderar behovet av språkriktighet för givna situationer. Enkäten har besvarats av 103 elever från fem gymnasieklasser i Norrbotten. Resultaten visar att gymnasieelever i dag är väl medvetna om rådande språknormer och har nyanserade uppfattningar om situationsbetingad språkriktighet. De skiljer på privat och offentligt språk, och anser genomgående att språkriktighet är viktigt i det offentliga språket. Den konservativa inställningen till språkriktighet i offentliga sammanhang motiveras ofta med att förståelsen inte får äventyras och att avsändaren måste uppfattas som seriös. När kommunikationen är mer privat anser många att snabbhet och personligt tilltal kan prioriteras på bekostnad av språkriktighet.

Författare

Sara Lejon

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för Språk och kultur

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..