Sök:

Att vara kompetent

en studie om förskollärares upplevelser
av förskolebarns möjligheter att vara kompetenta i sitt
bildskapande


Syftet var att beskriva och förstå hur förskollärare upplever att de i bildskapande aktivite-ter möjliggör för barnen att vara kompetenta. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer som vi genomfört med fem verksamma förskollärare som alla arbetar med barn inom ål-dersgruppen ett till tre år. Studiens resultat visade att de intervjuade förskollärarna be-skriver olika sätt att arbeta på för att skapa möjligheter för barnen i deras bildskapande aktiviteter och att de därmed arbetar utifrån olika sätt att se på barn. Detta, i sin tur, leder till att de förhåller sig på olika sätt till barnen, från att se dem bara som ?små? till att se barnen som kompetenta individer. Förskollärarna organiserar därmed miljön, med fokus på barnens tillgänglighet till material, på varierande sätt och resultatet visar en spridning gällande detta från att barnen har allt material tillgängligt hela tiden till att barnen inte har tillgång till något material alls på egen hand. Avslutningsvis kan vi se en önskan från några av de intervjuade förskollärarna om att i större utsträckning kunna möjliggöra för barnen att vara just kompetenta i de bildskapande aktiviteterna men av olika anledningar ser de inte riktigt möjligheter till detta.

Författare

Anna Anundby Mia-Mari Hagenlöv

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..