Sök:

Att vara eller icke vara?

En studie om costume play - att tillfälligt bli någon annan


I denna studie har costume play (förkortat cosplay) analyserats i förhållande till identitet. Fortsättningsvis kommer förkortningen cosplay att användas i den här studien. Andra böjningar av ordet kommer också att förekomma som exempelvis cosplayare, som är en person som håller på med cosplay.Idag är det ett medielandskap med deltagarkultur och konsumenten kan även vara producenten. En person som väljer att klä ut sig till en karaktär (vanligtvis från en manga eller anime) kallas det för cosplayare. Deras medierade fantasier har fått blivit verklighet genom cosplaying.Syftet med den här undersökningen är att ta reda på varför personer väljer att tillfälligt bli någon annan genom att cosplaya och hur det påverkar deras individuella identitetsskapande. Det har gjorts åtta stycken semi-strukturerade intervjuer med respondenter från Örnsköldsviks Manga Förening (ÖMF) och som är aktiva cosplayare. Resultatet av studien har visat att de som håller på med cosplay gör det för att kliva ur sina civila jag och in i sitt cosplay jag och bli en karaktär ? tillfälligt. Det är en paus från verkligheten och ett tillfälle att återhämta nya krafter att hantera vardagen med måsten, press och förväntningar. Cosplay är inte bara underhållande utan ger även utrymme för dess utövare att få vara kreativ och umgås med likasinnade.En person har flera identiteter på samma gång som exempelvis vara mamma, syster och lärare. Tillsammans utgör de den totala identiteten. Cosplay jaget är en del av den och kan i viss mån ge cosplayaren mod.

Författare

Ida Lindgren

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..