Sök:

Att undersöka klättringen slitage på markytan


Enligt kritisk rasteori är rasism en struktur som genomsyrar hela samhället och upprätthålls av vardagsrasism. Föreliggande studie syftar därför till att undersöka vita barns uppfattningar om "ras" i homogent vita förskolor i Sverige samt hur dessa kan påverkas genom bilderböcker. "Ras" ses här som en förändringsbar social struktur som kategoriserar in (rasifierar) folk utifrån fysiska attribut och föreställningar om agerande och egenskaper utifrån dessa. Utifrån fenomenografiskt förhållningssätt görs studien på 10 barn uppdelade på två grupper genom att läsa sex bilderböcker med rasifierade huvudroller under fyra veckor. De tekniker som används är fokusgrupp, i form av bokprat, och experimentorienterad bildspråksteknik. Hälften av barnen uttrycker medvetenhet om "ras" ifråga om skönhetsideal och lekhierarkier. Studien visar att barnen under fyra veckor antingen behåller rasomedvetenhet eller ändrar attityd till rasifierade karaktärer enligt fyra olika modeller. Antingen utvecklar de preferens för diversitet, tolerans mot rasifierade, negativ attityd till rasifierade eller så behåller de negativ attityd eller neutralitet mot rasifierade karaktärer i boken. Slutligen diskuteras resultatet i form av olika faktorer som kan beaktas vid utformandet av antirasistiska praktiker i homogent vita förskolor.

Författare

Johan Persson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..