Sök:

Att studera med ett osynligt funktionshinder

En kvalitativ studie om dyslexi och framtidssyn


I dagens informationssamhälle råder ett samhälleligt krav på att samtliga individer förstår och kan uttrycka sig i skrift. Detta krav leder till att funktionshindret dyslexi och dess problematik blir allt mer tydligt. Trots detta väljer allt fler med en dyslexidiagnos att studera vidare på universitetsnivå. Detta examens arbete har till syfte att undersöka hur studenter med dyslexidiagnos upplever sin dyslexi idag samt vilken påverkan dyslexin har på framtiden, inför kommande yrkesliv, samt hur dessa personer ser på framtiden i sin helhet. En kvalitativ metod användes där 11 studenter med dyslexidiagnos deltog i semi-strukturerade intervjuer. Resultatet visar att intervjupersonerna hade en positiv framtidssyn. Intervjupersonerna ansåg att de funnit ett sätt att hantera sin dyslexi och att de genom detta upplevde att dyslexins negativa påverkan på vardagen var liten. De uppgav dock att dyslexin fortfarande medförde vissa svårigheter i samband med studier framför allt beträffande läsförmågan.

Författare

Carolina Löf

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..