Att stödja närstående i intensiv omvårdnad
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health scienceIntensiv omvårdnadNärståendeVårdpersonalStödStressInformationTrygghet
Bakgrund: En kris är en vändpunkt där människor omprioriterar vad som ar
viktigt i livet. Tidigare studier visar på hur människor upplever den akuta
krisen och stress som uppkommer vid förändringar i livet. De påvisar även hur
vårdpersonal kan bemöta stress. Syfte: Syftet med studien var att belysa vilket
stöd de närstående behöver av vårdpersonal vid intensiv omvårdnad. Metod: En
litteraturstudie som bygger på åtta vetenskapliga artiklar varav tre
kvalitativa, tre kvantitativa med kvalitativt inslag och två kvalitativa med
kvantitativt inslag. Artiklarna analyserades med inspiration av Graneheim och
Lundman (2003) för att finna huvudkategorier. Resultat: Efter genomförd analys
fick författarna fram tre kategorier. Det framträdande i resultatet var önskan
om information och behovet av trygghet. Det visade sig tydligt att de
närstående ansåg att lättförstålig och ärlig information var det viktigaste som
vårdpersonalen kunde ge dem. Många närstående tyckte att det viktigaste var att
få vara nära den kritiskt sjuke patienten. Diskussion: Vårdpersonalen har ett
ansvar att de närstående ska få den optimala möjligheten att förstå den
information som ges. För att de närstående ska känna sig trygga med
vårdpersonalen måste det finnas tillit. Denna byggs upp genom sympati och
omsorg.