Sök:

Att skapa ordning i en komplex omgivning

Konceptet affärsmodell och dess roll i att skapa struktur för ett nytt företag


Mobila applikationer, eller appar, har under de senaste åren ökat enormt i popularitet. Runt dessa har en ny marknad vuxit fram där ett stort antal aktörer, både företag och privatpersoner, försöker etablera sig och tjäna pengar. Marknaden är komplex i och med att användningsområdena för appar kan vara oändliga. Ett annat område som vuxit i popularitet under det senaste decenniet är konceptet affärsmodell. Både inom den akademiska världen och bland företag är termen vanligt förekommande men det förklaras sällan i detalj vad en affärsmodell är. Under sent 1990-tal ökade användandet av ordet affärsmodell drastiskt, framför allt bland de många IT-företag som växte fram under den tiden. Många av dessa företag lockade investerare genom att visa vilken innovativ affärsmodell de hade för att erövra internet. Stora summor pengar satsades men i slutändan föll allt samman i och med att IT-bubblan sprack. En anledning var att de affärsmodeller som presenterades saknade innehåll och verklighetsförankring. I en sådan situation skulle det vara intressant att se om konceptet affärsmodell kan användas för att utvärdera ett påtänkt företag, vilket leder in på detta arbetes syfte. Detta utan att dra några paralleller mellan IT-boomen på 1990-talet och dagens ökade intresse för appar. I detta arbete har ett försök att närmare beskriva vad en affärsmodell är och hur den kan användas gjorts. Syftet har sedan varit att undersöka om konceptet affärsmodell kan användas för att utvärdera ett påtänkt företag som ska verka i en komplex miljö. Detta har gjorts genom att arbetet delats upp i två steg. Den första utreder konceptet affärsmodeller för att därifrån svara på syftet teoretiskt. Det teoretiska svaret kom att bestå av ett antal frågor som dels beskriver företagets tänkta affärsmodell och dels beskriver miljön som företaget ska verka inom, alltså branschen. I det andra steget testades det teoretiska svaret empiriskt genom en branschundersökning och intervju vid ett fallstudieföretag. Det empiriska resultatet kunde sedan analyseras huruvida konceptet affärsmodell kan användas för att utvärdera ett påtänkt företag i en komplex miljö. Resultatet blev tvetydigt då vissa delar av det teoretiska svaret fungerade bra medan andra visade svagare resultat. Det fanns dock anledning att dra slutsatsen att det är mer lämpat att utvärdera utvecklingen av det påtänkta företaget över tid, vilket även antyds i teorin. I teorin tas det upp att utvecklingen av en affärsmodell är en iterativ process där olika delar hela tiden måste justeras för att hitta en fungerande modell. De olika frågorna i det teoretiska svaret bör då kunna bidra olika mycket i olika faser av företagsutvecklingen, både under planeringen och när företaget har startats.

Författare

Erik Sundqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..