Sök:

Att skapa motivation med belöningssystem

- en fallstudie av ett telemarketingföretag

Motivationsbrist är sammankopplat med stora kostnader. En nyckelfråga för företagsledningen blir därför hur de skall gå tillväga för att motivera sina medarbetare. Ett sätt att skapa motivation är med hjälp av belöningssystem. Syftet med vår uppsats är att generera en teori som visar vad som motiverar och påverkar anställda säljare på ett valt Företag X, för att på så vis hjälpa företagsledningen att utforma bättre belöningssystem. Teorin som genererats beskriver att individer beroende på upplevd motivation väljer att handla utefter olika motstrategier. Motstrategierna är handlingsmönster som förklarar hur individen bearbetar stressen och förväntningarna från omgivningen. Materialet visar på att gruppens betydelse är central för skapandet av motivation, trots att individerna arbetar individuellt. Pengar är anledningen för de flesta att gå till sitt arbete, men det är gruppen som gör att de orkar arbeta. Gruppen när och stöttar individen. Genom att ta hänsyn till de observerade motivationskrafterna och strategierna kan företagsledningen utforma belöningssystem som bättre uppfyller sitt syfte. Nyckelord: Belöningssystem, företagsledning, motivation, grupp och strategi.

Författare

My Larsson Josefine Omland

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..