Att skapa glöd hos medarbetaren
en fallstudie av budgetens betydelse för engagemang hos ledning och medarbetare
Uppsatsen behandlar budgetens betydelse för engagemanget hos ledning och medarbetare. Engagerade medarbetare är ingen självklarhet i ett företag och det kan finnas en osäkerhet hos ledningen om hur engagemang ska skapas. Ett problem, speciellt i mindre företag, kan vara att undvara resurser, exempelvis tid och pengar, för att skapa den extra glöd som behövs. Budget är ett verktyg som många företag redan använder och kan även användas som ett verktyg att samlas kring för att diskutera i företaget. Syftet med uppsatsen är att -beskriva och jämföra ledningens och medarbetarnas uppfattning om budgetprocessen i ett mindre företag, -tillämpa en modell om meningsskapande på de uppfattningar på budgetprocessen som identifierats i företaget samt -formulera tentativa slutsatser om hur meningsskapande kan användas som instrument för att skapa engagemang i ett mindre företag. En fallstudie har genomförts i ett mindre företag genom en personlig intervju med ledningen i ett företag samt en enkät bland medarbetarna i företaget. Analysen har skett genom att jämföra fallstudiens utfall mot teorier för att finna likheter och skillnader. Resultaten visar att ledningen och medarbetarna av olika skäl har olika uppfattning om budget. Slutsatsen är att eftersom ledningen är betydligt mer delaktig i budgetarbetet känner de högre mening och engagemang av budget än vad medarbetarna gör. Medarbetarnas låga delaktighet och kunskap om budget kan vara en orsak till deras låga engagemang för den och att detta i sin tur kan leda till minskat engagemang i arbetet. Meningsskapandeprocessen förefaller kunna bidra till att skapa ett större engagemang för budget bland medarbetarna.