Sök:

Att skapa fritt eller följa en mall

Pedagogers arbetssätt vid bildaktiviteter


Denna C-uppsats är en kvalitativ studie om hur pedagoger ser på sin egen roll vid bildaktiviteter, samt hur detta påverkar det faktiska arbetet med barnen. Syftet med studien är att utröna pedagogers inställning till bildämnet inom förskole- och förskoleklassverksamheter för att påvisa hur detta i förlängningen påverkar deras bildaktiviteter. Empirin har jag fått genom framförallt intervjuer med förskollärare inom förskola och skola, samt enkäter. Mina frågeställningar lyder: Hur pedagogen ser på sin egen roll vid bildaktiviteter, hur pedagoger planerar sina bildaktiviteter, hur pedagogen ser på sin egen roll som skapande individ, samt om bildens historia kan skönjas i dagens bildaktiviteter. Det framkommer i studien att flertalet av informanterna flitigt använder sig av det så kallade fria skapandet när de planerar och utför bildaktiviteter. Att de ser som sin roll att stå i bakgrunden för att inte störa skapandet och det sociala samspelet mellan barnen, deras roll blir istället att plocka fram och bort material. Det visade sig även att de två motpoler jag satt upp, det fria skapandet och att arbeta med mallar, ofta användes av samma pedagoger men vid olika tillfällen. Den stora gråskalan däremellan användes inte lika frekvent av dessa pedagoger. Jag kunde däremot uttyda att de pedagoger som hade en konstnärlig skolning eller nära kontakt med bildpedagoger arbetade mer med guidning och ansåg sin egen roll som viktig.

Författare

Sara Diamant

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..