Sök:

Att röra sig med instrument, en omöjlighet?

Integrering av rytmikämnet på enskilda instrumentallektioner


Studiens syfte är att undersöka om det finns en pedagogisk vinst, som gynnar elever, med attintegrera rytmikämnet vid enskilda lektioner på musik- och kulturskolan. För att nå syftet harkvalitativa intervjuer genomförts med tre lärare på musik- eller kulturskola, vilka har studeratrytmik och arbetar med det i någon utsträckning.I resultatet framkommer det att lärarna uppfattar att det finns möjligheter till att integrerarytmikämnet på enskilda lektioner. De menar att genom rytmikämnet kan hela människan fåbearbeta kunskapsstoffet och dessutom arbeta med olika sinnen. Genom rörelse ges elevernamöjlighet att lära sig t.ex. taktarter, svårlästa noterade rytmer, ackord och notvärden. Lärarnamenar att en fördel med rytmikämnet är att då eleven arbetar med olika sinnen och dessutomfår kunskapsstoff presenterat för sig på olika sätt gör att kunskapen befästs på ett djupare plan.Den enda nackdelen lärarna kan komma på med att integrera rytmik på enskilda lektioner äratt det inte finns tid till att göra detta. De känner sig redan stressade då de har lektioner á 20minuter och att då lägga till ytterligare ett moment (rytmikämnet) som ska hinnas med gör attdet skulle bli ännu mer stressigt.

Författare

Rickard Samuelsson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Musikhögskolan

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..