Sök:

Att rädda liv och lindra nöd

En litteraturöversikt om sjuksköterskors erfarenheter av humanitärt fältarbete


Bakgrund:Sjuksköterskans roll vid humanitära insatser i kris- och katastrofområden har rötter långt bak i tiden. Intresset för internationellt arbete är stort och sjuksköterskan har en viktig och ansvarsfull uppgift. Många olika motiv finns för att delta i ett humanitärt arbete, bland annat viljan att bidra och utföra ett meningsfullt arbete, en professionell utmaning och önskan om personlig utveckling genom att verka i en annan kultur och uppleva något annat. Arbete ställer dock höga krav på kompetens och en rad olika förmågor som t.ex. ledar- och organisationsförmåga, samarbete och flexibilitet. Befintlig litteratur består till stor del av skönlitterära berättelser.Syfte:Syftet var att beskriva sjuksköterskans erfarenheter av humanitärt fältarbete.Metod:Metoden för detta arbete var en litteraturöversikt. Nio vetenskapligaartiklar med kvalitativ ansats har valts ut, granskats och sammanställtsutifrån likheter och skillnader enligt Fribergs (2006b) modell.Resultat:Resultatet presenteras utifrån fyra teman; arbetets karaktär, miljö, olika men ändå lika och kompetens. Dessa inkluderar ett antal subteman; bristande resurser, att mötas och samarbeta, professionella utmaningar, levnadsförhållanden i fält, isolering och beroende, kulturella skillnader och likheter mellan människor.Diskussion:Valda delar ur resultatet diskuteras med Madeleine Leiningers teori om transkulturell omvårdnad som teoretisk utgångspunkt. Områden som behandlas är att sjuksköterskorna trots bristande resurser upplevde en tillfredsställelse i att ge omsorg (caring), etiska svårigheter/ dilemman, miljöns olika delar som påverkansfaktorer, viljan att tjäna, medvetenhet om kulturella olikheter och det universella människor emellan och hur man skapar möjlighet till en kulturanpassad vård. Avslutningsvis diskuteras vikten av kompetens med särskilt fokus på pediatrisk omvårdnad med den etiska principen ?att inte skada? belyst.

Författare

Christina Redin

Lärosäte och institution

Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..