Sök:

Att påvisa nyttan av god designad kommunikation.


Examensarbetet är utfört på Mälardalens högskola våren 2007. Arbetet hardiskuterats och utformats inom ramen av ämnet informationsdesign.Idea plant, uppdragsgivare för arbetet, förespråkar vikten av designadkommunikation. De anser att företag vet för lite om designad kommunikation ochvill därför, genom föreläsningar, visa hur lönsam denna kunskap är för företag.Under arbetet har jag utgått ifrån att besvara följande fråga:Hur bör ett informationsmaterial se ut för att vara god designad kommunikation?Min uppgift har varit att ta fram ett före- och efter material till Idea plantspresentationer om designad kommunikation. En analys av tre företag som ärverksamma inom samma bransch har gjorts. Detta för att definiera ettkommunikationsproblem hos ett av företagen. En utveckling och förbättring avdet valda företagets informationsmaterial har genomförts. Detta för att påvisanyttan av god designad kommunikation.Syftet med arbetet har varit är att utveckla och förbättra ettinformationsmaterial för att på så sätt visa på nyttan av god designadkommunikation.Arbetet har bestått av två delar. En analysdel bestående av intervjuer,undersökningar och utprovningar samt en produktionsdel där utprovningar gjorts.Resultatet av arbetet blev ett utvecklat och förbättrat informationsmaterial somska användas som ett för- och efter material av Idea plant.Eftersom frågeställningen blivit besvarad har därmed god designadkommunikation skapats. Nyttan har påvisats genom utprovningar som resulterat iett förbättrat informationsmaterial. Där resultatet har blivit ett slags bevis på goddesignad kommunikation.

Författare

Johanna Larsson

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Institutionen för innovation, design och produktutveckling

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..