Sök:

Att möta lärstilar

vikten av pedagogiskt ledarskap för att
tillgodose elevers olika lärstilar


Syftet med uppsatsen var att visa hur elever med lärstilarna visuell, auditiv, kinestetisk/taktil (VAK) beskriver ett pedagogskt ledarskap som gynnar deras lärstilar. Uppsatsen besvarar syftet genom en empirisk undersökning om ledarskap. Studien genomförs bland uppsatsförfattarens egna danselever. Resultatet visar att ett pedagogiskt ledarskap har stor betydelse för elevers lärande. Genom tydligt ledarskap och engagemang för individen kommer eleverna att lyckas. Enligt eleverna med lärstilarna visuell, auditiv och kinestetisk/taktil ska ledaren vara lyhörd, socialt kompetent, tydlig, ha en väl utformad undervisning, vara rättvis, kunnig, ödmjuk och motiverande. Med detta som bakgrund analyserades även hur ledaren ska möta lärstilarna och kom fram till följande: Den visuelle behöver få styrande instruktioner av ledaren. Den auditive behöver bli handledd och få delegerade uppgifter av ledaren. Den kinestetiske/taktile behöver en stödjande och uppmuntrande ledare som samtidigt har en tydlig ledarroll. Trots att undervisningen bör skilja sig rent metodiskt mot lärstilarna visar min forskning att dessa tre lärstilar rent generellt har samma behov av ledarskap. Ledaren ska vara engagerad och ställa krav.

Författare

Emma Jönses

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..