Sök:

Att leva med vatten ? om fysisk planering inför havsnivåhöjningar


Klimatförändringarna är ett aktuellt ämne som det skrivs mycket om. En följd av dessa är stigande havsnivåer och denna uppsats behandlar detta fenomen. Uppsatsens syfte är att belysa problematiken kring en havsnivåhöjning och fysisk planering samt att ge en introduktion till ämnet. Målet är att ta reda på vilka konsekvenser en havsnivåhöjning kan få samt vilka strategier och åtgärder som kan användas i det förebyggande arbetet och vilken roll landskapsarkitekten kan ha i detta arbete. Konsekvenser av en havsnivåhöjning presenteras med utgångspunkt i hållbar utveckling, ett begrepp som används mycket i dagens samhällsplanering. Genom att redogöra för sekundära konsekvenser med utgångspunkt i detta begrepp undersöks vilka effekter en stigande havsnivå kan ha ur ett ekologiskt, ekonomiskt respektive socialt/kulturellt perspektiv. För att förstå ekologiska eller socio-ekonomiska systems benägenhet att anpassa sig till förändringar och att vidareutvecklas från dessa tas begreppet resiliens upp och förklaras. Uppsatsen redogör även för olika åtgärder som finns att tillgå i det förebyggande arbetet kring havsnivåhöjningar. Dessa presenteras genom tre strategier; retirera, försvara och attackera. Strategierna utgår ifrån olika förhållningssätt inför havsnivåhöjningar och viljan till skydd respektive anpassning. Internationella exempel på skydds- och anpassningslösningar presenteras och landskapsarkitektens roll i arbetet diskuteras. Därefter undersöks det preventiva arbetet i tre skånska kommuner; Kristianstad, Vellinge och Höganäs. Dessa kommuner arbetar aktivt med att hitta lösningar till problematiken med stigande havsnivåer och exempel på deras arbete tas upp. Den avslutande diskussionen behandlar förhållningssätt inför havsnivåhöjningar och möjligheten att planera och gestalta ur ett hållbarhetsperspektiv.

Författare

Emmi Sundén

Lärosäte och institution

SLU/Landscape Architecture (until 121231)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..