Att leda i lag
ArbetslagFrirumFördelat ledarskapFörskolaGemensamt ledarskapRektorSkolaSkolledningTeamledningUtvecklingsekologi
Uppsatsen bygger på en kvalitativ intervjustudie av fyra skolledare med
gemensamt ansvar för verksamhet från förskola till årskurs nio. Syftet med
undersökningen är att låta några skolledare i en teamorganisation beskriva sin
verksamhet ur några olika perspektiv. Resultaten har ställts mot
samhällsvetenskapliga teorier kring reciproka utvecklingsmiljöer och en teori
om skola som organisation och institution. Resultatet pekar på hur
omvärldsfaktorer i kombination med entreprenöriell förmåga skapat ett frirum
för gemensamma arbetsformer i ett ledningsteam för skola och förskola. I
teamledarrollen kombineras juridiska aspekter på rektorsuppdraget med en mer
systemorienterad syn på ledarskap för utveckling av verksamheten. Teamets
gemensamma arbete skapar trygghet för skolledarna i en komplex verksamhet
och möjliggör ett erfarenhetsbaserat och reflekterande lärande för skolledarna.
Teamet är också ett gemensamt forum för ett ständigt pågående tolkningsarbete
av nationella och lokala styrsignaler som ska samordnas med den gemensamma
visionen.