Sök:

Att läsa för att lära

Om ordförståelse i ämnet historia hos gymnasieelever med svenska som andraspråk


Denna studie undersöker brister i ordförståelsen i ämnet historia hos elever med svenska somandraspråk. Forskningsfrågorna är:Vilka ord tycker eleverna, både elever med svenska som andraspråk och elevermed svenska som modersmål, är svåra i historieboken?Vilka ord tror lärarna att eleverna har svårt med?Hur korrelerar lärarnas uppfattningar med elevernas?Sjutton elever med svenska som andraspråk läste två textutdrag ur två läromedel i historia A.De markerade ord som de inte förstod. För undersökningen valdes text 2 ut. För att ta reda påhur lärare tänkte om vilka ord som var svåra i ämnet historia fick dessutom fyra läraremarkera vilka ord de trodde att eleverna hade svårt att förstå. Utifrån de markerade svåraorden genomfördes ett kvalitativt ordkunskapstest med utvalda småord som eleverna ochlärarna i stort sett inte hade markerat. Denna fick gruppen av elever med svenska somandraspråk men också en kontrollgrupp av elever med svenska som modersmål besvara.Lärarna markerade olika många ord, flest ämnesspecifika, men trodde att eleverna förstod90?98 % av hela texten. Flest ord markerade läraren i svenska som andraspråk och minst ordmarkerade modersmålsläraren. Eleverna med svenska som andraspråk markerade 36 ord ocheleverna i kontrollgruppen 17. De markerade att de förstod 80?85 % av texten.Resultatet i ordkunskapstestet visar tydligt att kontrollgruppen i stor utsträckning förstårorden i testet och är cirka 20 till 35 poäng bättre än elever med svenska som andraspråk. Detär dessutom liten eller ingen skillnad i ordförståelsetestet mellan elever med svenska somandraspråk, oavsett om de varit 1,5 år eller 17 år i Sverige. Sammantaget betyder detta attelever med svenska som andraspråk förstår betydligt mindre av texten än de säger sig göra,men detta gäller också för elever med svenska som modersmål. Ytterligare ett resultat är attlärarna i denna undersökning enbart har en vag uppfattning om vilka ord som elever medsvenska som andraspråk inte förstår, vilket kan vara ett pedagogiskt problem.

Författare

Ann-Katrin Wijk

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för språk och litteratur, SOL

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..