Sök:

Att kommunicera ett matematiskt innehåll

En studie i årskurs 1,4 och 5 i geometri och bråk


AbstraktSyftet med examensarbetet är att få en bild över hur kommunikationen ser ut under matematikundervisningen samt vilka uttrycksformer som används. Teorin visar att språket och andra uttrycksformer som till exempel bild och laborativt material spelar en viktig roll under undervisningen i matematik. Läraren har en stor betydelse för hur elevernas förståelse utvecklas. Studien är av kvalitativ art och som metoder valde vi att observera matematikundervisningen och intervjua lärare i tre olika klasser. Resultatet visar att det finns stor skillnad i den kommunikation som sker i verksamheten. Vissa elever visar att de är mer vana vid att "prata matematik" medan andra saknar väsentliga ord för att uttrycka sig på ett förståeligt sätt. Vi har även uppmärksammat att en varierande undervisning där läraren använder olika uttrycksformer har en positiv inverkan på elevers utveckling.

Författare

Julia Johannesson Tove Åslund

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..