Sök:

Att jobba på callcenter

en kvalitativ studie om det upplevda psykosociala arbetsförhållandet ur operatörens perspektiv


Tidigare studier på psykosociala arbetsförhållanden på callcenter i Sverige har visat att det förekommer både fysisk och psykisk ohälsa bland de anställda. Emellertid har föregående studier varit kvantitativa undersökningar där enkäter och likartade metoder brukats som datainsamlingsmetod. Denna studie har som syfte att urskilja nyanser i och komma nära subjektets individuella upplevelse kring dennes psykosociala arbetsförhållande genom en kvalitativ datainsamlingsmetod. Fem semistrukturerade intervjuer genomfördes med både manliga och kvinnliga operatörer och anställda vid skilda callcenterföretag. Operatörerna beskriver i intervjuerna sitt upplevda psykosociala arbetsförhållande och vad de upplever psykiskt påfrestande i sin roll som callcenteroperatör. Intervjumaterialet transkriberades, tematiserades samt analyserades därefter. Resultaten visade varierande upplevelser hos operatörernas upplevda psykosociala arbetsförhållanden. Vissa operatörer upplevde arbetet som mentalt stressande och påfrestande medan andra operatörer tyckte att arbetsförhållandena motiverade dem.

Författare

Berit Enefält Anna Wihlborg

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..