Sök:

Att inte vara synlig - patientens upplevelse av sjuksköterskans bemötande på en akutmottagning

Antalet anmälningar om dåligt bemötande inom den svenska hälso- ochsjukvården är konstant högt. Patientnämnderna, vilka mottar dessa klagomål,lämnar årligen en rapport till socialstyrelsen. De rapporter som socialstyrelsenhar fått in visar tecken på att anmälningarna på senare tid också ökar. Att sompatient få ett dåligt bemötande kan påverka deras upplevelse av och syn påvården. Syftet med den här studien var att undersöka patientens upplevelse avdet bemötande han får av sjuksköterskan på en akutmottagning. En systematisklitteraturstudie genomfördes, där tio artiklar valdes ut och granskades. Medhjälp av resultatet kunde ett förslag utformas, som syftar till att vägleda och gestöd åt sjuksköterskan i mötet med patienten. Det framgick av arbetet attpatienterna inte kände sig synliga för sjuksköterskan. Därutöver var det tydligtatt patienterna kände sig objektifierade samt att de inte var delaktiga i vården.De tydligaste skillnaderna i upplevelser var de mellan traumapatienter och ickeakuta patienter. Traumapatienternas upplevelse av bemötandet var positivt iden akuta fasen, men då deras tillstånd stabiliserades var de inte lika nöjda medbemötandet. Det bristfälliga bemötandet kan vara en följd av alltförrutinmässiga arbetsmetoder, underbemanning samt den makt sjuksköterskanmedvetet eller omedvetet utövade gentemot patienten.Nyckelord: Bemötande, akutmottagning, patientupplevelse.

Författare

Sandra Melin Marie Ordéus

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..