Sök:

Att ha barn med autism i förskolan och på fritidshem

En kvalitativ studie om 5 pedagogers arbetssätt med barn med autism


Murhagen, U,. & Jantunen, E. (2013). Att ha barn med autism i förskolan och på fritidshem ? En studie om pedagogers arbetsätt med barn med autism. Examensarbete i pedagogik 15hp.  Lärarprogrammet, akademin för utbildning och ekonomi. Högskolan i Gävle.Autism är en funktionsnedsättning som är förekommande hos barn i förskolor och fritidshem. Syftet med den här studien är att ta reda på vad pedagoger på förskolor och fritidshem använder sig av för arbetssätt/metoder då de arbetar med barn med autism. Vi tänker även ta reda på mer om varför de använder sig av dessa arbetssätt/metoder. I denna undersökning deltar tre förskollärare och två fritidspedagoger, från två olika kommuner i mellersta Sverige, i kvalitativa intervjuer beträffande deras arbetssätt/metoder med barn med autism. Resultatet beskriver deras arbetssätt/metoder med autistiska barn och det framgår varför de använder sig av just dessa tillvägagångssätt samt på vilka sätt barnen gynnas av just dessa arbetssätt/metoder. Det framgår även i resultatet hur föräldrasamverkan ser ut, det vill säga hur pedagogerna bemöter föräldrar till barn med autism och hur kontakten fungerar dem emellan. I resultatet står att läsa att pedagogerna använder sig av relativt liknande arbetssätt/metoder då de arbetar med autistiska barn i verksamheten, samtidigt som de betonar vikten av att man bör utgå från individen och hur man arbetar med just det barnet, genom att olika arbetssätt kan vara gynnande för barn på olika sätt.

Författare

Emilia Jantunen Ulrika Murhagen

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..