Sök:

Att göra lärande möjligt

betydelsen av undervisningens
utformning för elevers lärande inom naturvetenskap


Detta arbete är en variationsteoretisk studie i hur elevers lärande i naturvetenskap påverkas av undervisningens utformning. En så kallad ?learning study? utfördes med två grupper ur en femteklass. Grupperna undervisades i två omgångar med utvärdering och utveckling av undervisningsmaterialet mellan. Elevernas för- och efterförståelse kartlades med hjälp av intervjuer och grupperna jämfördes med avsikt att undersöka hur de olika undervisningstillfällenas utformning påverkade elevernas lärande. Undersökningen har gett oss lärdom om vilka faktorer i undervisningens utformning som spelar roll för elevernas möjligheter till lärande. Språket, elevernas förförståelse samt undervisningsstoffets begränsningar är några av faktorerna som visade sig ha betydelse för den undervisning som genomfördes i undersökningen.

Författare

Linnea Lidgren Anette Nilsen

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..