Att gå mot strömmen. Varför flickor väljer mansdominerade gymnasieprogram
Få flickor gör ett otraditionellt val och väljer ett mansdominerat
gymnasieprogram. Vad är det då som får dessa flickor att gå mot strömmen?
Syftet med vår studie är att förstå varför flickor söker till mansdominerade
gymnasieprogram. Vårt syfte har brutits ned i fem frågeställningar rörande
social bakgrund, signifikanta andra, valet till gymnasiet, gymnasieinformation
och framtiden. I vår studie har vi använt oss av en kvalitativ metod baserad på
intervjuer med sju kvinnliga respondenter från årskurs ett på bygg-, el- och
fordonsprogrammet. Vårt intryck är att det finns många betydande faktorer till
varför flickor väljer ett mansdominerat gymnasieprogram. Vi menar att
flickornas sociala bakgrund har påverkat dem i deras gymnasieval. Samtliga
flickor har under någon period av sitt liv umgåtts med killkompisar och de har
fått positiv respons ifrån omgivningen på sitt val av ett mansdominerat
gymnasieprogram vilket har bidragit till deras otraditionella val. Flickornas
intressen anser vi vara en annan viktig faktor men även att få en yrkesbehörighet
och att efter gymnasiet direkt kunna gå till ett arbete, utan att behöva studera
vidare, var av betydelse. Vad gäller upplevelsen av gymnasieinformationen så
fann vi att den i vissa fall bidrog till att flickorna slutligen bestämde sig. Vår bild
är att de är praktiskt lagda flickor med ett starkt självförtroende. De är positiva
och optimistiska och ser många möjligheter som de också tar tillvara på.
Flickornas goda självbild och starka själförtroende anser vi är en bidragande
faktor till att de vågar gå emot strömmen och välja ett mansdominerat
gymnasieprogram. Vi menar att för att kunna förstå flickornas karriärbeslut
måste man ta hänsyn till hela deras livshistoria. Vi anser att flickorna har en
bred handlingshorisont då de även har kunnat se de otraditionella gymnasievalen
som möjliga alternativ. Slutligen anser vi att Syv har en viktig uppgift att bredda
elevernas handlingshorisont så att fler elever kan gå emot strömmen och välja ett
otraditionellt gymnasieprogram.