Sök:

Att fungera internt för att nå ut externt

En kvalitativ studie om samband mellan Gröna Lunds företagsledning och gästens upplevelse


Syftet med uppsatsen är att undersöka hur en företagsledning bör arbeta för att skapa goda förutsättningar för gästen att få en helhetsupplevelse. För att avgränsa vårt syfte har vi valt att titta närmare på Gröna Lunds organisation. Vidare har vi samlat empiri till studien utifrån tre perspektiv; konsulter, företagsledning och gäster. För att nå ett resultat har vi genomfört kvalitativa intervjuer med personer som representerar de tre nämnda perspektiven, som sedan kompletterats med en litteraturstudie för att definiera relevanta begrepp. I analysen har vi sedan tolkat resultatet och tagit in litteratur för att till sist nå våra konklusioner. I studien har det bland annat framgått att Gröna Lunds ledning bör vara konsekvent i sina mål, visioner och iscensättandet av upplevelsen för att kunna nå sin egen vision. Vi har även sett att medarbetarna är viktiga för gästens upplevelse och att företaget bör ta tillvara på den interna kompetensen och erfarenheten hos sina medarbetare. Sammanfattningsvis kan sägas att den interna funktionen är nyckeln till den externa framgången. Utöver detta har vi tagit fram ett antal förslag på förbättringsmöjligheter för Gröna Lund.

Författare

Cecilia Vikström Erik Holmström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..