Sök:

Att finna en produkt till ett varumärke

Om kapitalisering på varumärken från svensk television

Tv-kanaler står inför stora förändringar de närmaste åren. Digitaliseringen av tv kommer att innebära fler kanaler som i sin tur ökar konkurrensen om tittarna och sänker priserna på reklamtid. För att inte stå alltför beroende av reklamintäkter bör kanalerna därför se sig om efter alternativa intäktskällor, men även börja arbeta med att skapa starka varumärken för att synas i ett alltmer fragmenterat medialandskap. Främst i USA arbetar kanaler med att kapitalisera på varumärken genom licensiering. Licensiering innebär att innehavaren av ett varumärke hyr ut rätten att använda det till en licenstagare. En utmaning för svenska kanaler är att Sverige är en liten marknad i jämförelse med USA. Vilka förutsättningar krävs då för att en svensk kanal ska kunna kapitalisera på sina varumärken? Det är undersökningsfråga nummer ett. Men alla varumärken går inte att hyra ut. Det måste ha nått en sådan status att en tillverkare ser en fördel av att använda varumärket på sin produkt. Vad krävs då av ett varumärke för att det ska vara lämpligt att licensiera ut? Det är undersökningsfråga nummer två. Mot denna bakgrund är vårt syfte med denna uppsats att identifiera viktiga förutsättningar för att kapitalisera på varumärken från television och utifrån det ge rekommendationer till aktörer på den svenska tv-marknaden. Med hjälp av tidigare teorier kring varumärkets kapital, identitet och kapitaliseringsstrategier samt licensieringsprocessen så har vi analyserat vårt empiriska material. Detta material baseras på sex öppna intervjuer med svenska tv-kanaler och licensagenter. I korthet visar vår analys att för att en svensk kanal ska nå framgång med att kapitalisera på varumärken så bör man främst använda sig av licensiering som verktyg. Licensieringen bör fokuseras till några få men starka varumärken och ska ses som en långsiktig process med huvudsyfte att bredda och fördjupa varumärkets identitet. Att licensiera ut varumärket till alltför många produkter är inte att rekommendera för kanaler med begränsade resurser. En förutsättning för att ett varumärke ska kunna licensieras ut är att det har ett tillräckligt stort kapital. Detta kapital byggs upp över tiden som ett program sänds. För att nå framgång så krävs dock att själva programmet från början har en god grundkvalitet och att det sedan finns en relevant och logisk koppling till produkten. Uppsatsen avslutas med att vi ger ett förslag på en integrerad licensieringsprocess som underlättar för en tv-kanal att utnyttja både de marknadsföringsmässiga och intäktsmässiga fördelarna med licensiering. Målet med processen är att skapa en spiral där licensieringens positiva effekter stärker programmet och skapar utrymme för nya utvidgningar.

Författare

Jim Nyberg Sandra Miller

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..