Sök:

Att bygga upp ett varumärke och en varumärkesidentitet i små företag


Att bygga upp ett varumärke och en varumärkesidentitet är mycket viktig i den hårda konkurrens som idag finns i alla branscher. För att kunna bygga upp ett starkt varumärke måste företagen följa en strategi som gör det möjligt för kunderna att identifiera sig med varumärket. Små företag bortser ofta från att även de måste tänka i ett långsiktigt perspektiv när det gäller deras varumärken och varumärkesidentitet. Syftet med vår uppsats är att undersöka hur små företag arbetar med att bygga upp sitt varumärke och sin varumärkesidentitet. Vi är övertygade att även små företag måste tänka långsiktigt och strategiskt kring sina varumärken för att kunna överleva på dagens marknad. En fallstudie av ett litet företag inom husbranschen har gjorts. För att samla in data genomfördes tre semistrukturerade intervjuer. Studien visade att företaget inte tillämpade någon specifik strategi för sitt varumärke. Trots detta kunde vi genomföra en analys eftersom många marknadsföringsaktiviteter som företaget använde sig av kunde jämföras med våra teoretiska modeller. Undersökningen har gett oss insikt om hur viktigt det är att företagen arbetar med att bygga upp sitt varumärke och analysera vilka delar som ingår i deras identitet.

Författare

Ella Norberg Therése Wiklund

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..