Sök:

Arbetsuppgiftens påverkan på motivation och presation


Arbetstagarnas motivation har blivit allt viktigare för företagens produktivitet och effektivitet. Många menar att en motiverad personal gör en bättre prestation vilket leder till att företagen får en ökad produktivitet. Syftet med detta arbete var att undersöka hur arbetsuppgiften påverkar de anställdas motivation och prestation, och följande frågeställningar ställdes: Blir arbetsprestationen bättre när arbetets motiverande potential är högre? Blir den inre arbetsmotivationen högre när arbetets motiverande potential är högre? Blir arbetsprestationen bättre när den inre arbetsmotivationen är högre? Vilket av fem karaktärsdrag är minst representerad? Vilka skillnader finns mellan de anställdas motiverande potential?Hackman och Oldhams (1980) teori utgår från vilka karaktärsdrag en arbetsuppgift innehåller. Karaktärsdragen är variation av färdigheter, uppgiftens identitet, uppgiftens betydelse, autonomi och feedback från arbetet. För att analysera dessa karaktärsdrag användes The Job Diagnostic Survey. Enkätundersökningen omfattade 21 personer och genomfördes på Telia Soneras Kundtjänst. Av resultaten framgick att det inte fanns något samband mellan arbetets motiverande potential och arbetsprestation, inte heller mellan arbetets motiverande potential och inre arbetsmotivation eller inre arbetsmotivation och arbetsprestation. Vidare även att karaktärsdragen generellt fick låga poäng vilket innebär att de anställda inte har stora förutsättningar att få mer motivation utifrån arbetsuppgifterna. Karaktärsdraget autonomi fick det lägsta värdet.

Författare

Fredrik Abrahamsson Stina Lundberg

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..