Sök:

Arbetsterapeutiska interventioner och dess effekt för barn med inlärningssvårigheter

En litteraturöversikt


Syftet med denna litteraturöversikt var att beskriva arbetsterapeutiska interventioner som görs för barn med inlärningssvårigheter samt dess effekt. Författarna valde att göra en litteraturöversikt över kvantitativa artiklar för att effekten av interventioner skulle vara bedömda och beskrivna. Litteratursökningen genomfördes i fem databaser genom Luleå tekniska universitetsbibliotek och ledde till elva valda artiklar. Författarna använde ett raster vid analys av interventionerna som utgick från Fishers (2009) praxismodeller. Resultat av litteraturöversikten visade att kompensation, aktivitetsträning och förbättring av kroppsfunktioner eller personliga faktorer var strategier som arbetsterapeuten använder sig av vid planering och genomförande av interventioner. Interventioner som utvecklade skriv- och läsförmågan visade sig vara vanliga interventioner för barn med inlärningssvårigheter. Tre av elva interventioner visade en signifikant effekt och de resterande interventionerna visade förbättrade förmågor hos barn med inlärningssvårigheter. Författarna hittade ingen forskning från Sverige som undersökte effekten av arbetsterapeutiska interventioner för barn med inlärningssvårigheter. Författarna kom fram till att forskning behövs på området i Sverige för att undersöka vilka interventioner som görs och om de har någon effekt för barn med inlärningssvårigheter i Sverige.

Författare

Ulrica Pettersson Erika Vestin

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..