Sök:

Arbetsterapeuters erfarenheter av teamarbete inom öppenvården vid strokerehabilitering


Syftet med studien var att undersöka arbetsterapeuters erfarenheter av teamarbetet inom öppenvården vid strokerehabilitering. Sex legitimerade arbetsterapeuter med minst ett års erfarenhet av teamarbete vid strokerehabilitering deltog i studien. Data samlades in via semistrukturerade intervjuer med stöd av intervjuguide. Den insamlade datan analyserades genom kvalitativ innehållsanalys och resulterade i fyra kategorier: ?Faktorer som bidrar till en väl fungerande dialog?, ?Betydelsen av ett välutvecklat samarbete?, ?Betydelsen av att komplettera varandras kompetens?, ?Betydelsen av att möta utmaningar?. Resultatet visade att det finns ett antal olika faktorer som påverkar den teambaserade öppenvårdsrehabiliteringen vid strokerehabilitering. Här beskrivs dialog, samarbete, kompetens och sättet att bemöta utmaningar vilka samtliga är viktiga komponenter för att skapa ett fungerande teamarbete. Dialog beskriver vikten av att det finns tid för kommunikation och beskriver även ICF som en viktig komponent. Samarbete beskriver faktorer och strategier som är av betydelse för ett fungerande samarbete samt teamets syn på fokus i rehabiliteringen. Resultatet om kompetens beskriver betydelsen av gränsöverskridande arbetssätt och erfarenheter av att komplettera varandras kompetens inom teamet. Utmaningar visar på inre och yttre faktorer som påverkar teamarbetet exempelvis resurser och patientens motivation. Slutsatsen i den här studien är att dialog, samarbete, kompetens och sättet att bemöta utmaningar alla är viktiga komponenter i strävan att skapa ett fungerande teamarbete. Studien kan vara av intresse för såväl arbetsterapeuter som övrig sjukvårdpersonal då resultatet ger en insikt i teamarbete ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv. Författarna anser dock att resultatet inte går att generalisera och därför är ytterligare studier på området nödvändiga.

Författare

Pia Andersson Robert Nordlund

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..