Sök:

Användbarhetsaspekter för tillämpningsprogram

en fallstudie om användarupplevelser av IP-telefoni med softphone


Att ha tillämpningsprogram som användarna upplever som ?användbara? är en av de grundläggande förutsättningarna för företag som vill skapa produktivitet, konkurrenskraft och överlevnad på sin marknad. Användbarhetsaspekterna är det som faktiskt avgör om program kommer att vara produktiva eller inte. Användbarhetsbrister kan vara av varierande karaktär men kan alla vara källor till stress hos användaren. Syftet med denna rapport är att ur användarens perspektiv bedöma användbarheten för tillämpningsprogram. I denna undersökning har jag genomfört fallstudier på användare av softphone (softphone är ett tillämpningsprogram, som via ett användargränssnitt på dataskärmen möjliggör IP-telefoni. D.v.s. lösningar där Internet Protocol används som bärare av telekommunikationen, vilket innebär att röstmeddelanden kan transporteras via datanätet, utan annan hårdvara än redan befintlig Internetuppkopplad dator. Ett exempel på hur en softphone kan se ut visas i bilaga 1). Slutsatsen från min undersökning visar att en användares upplevelser av användbarhet angående ett program är starkt beroende av programmets gränssnitt. Gränssnittet ska tilltala användaren och ge de möjligheter till interaktion med programmet som användaren anser sig behöva. I fallstudien framkom att en användare av softphone måste ha stor datorvana för att överhuvudtaget kunna uppleva användbarhet. Det program som vi ska ersätta en vanlig telefon med måste ha sådana funktioner, att användaren ser funktionerna i sig som ett mervärde som gör det befogat att byta bort det gamla beprövade.

Författare

Jan-Henrik Hallebjörk

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..