Sök:

Användarmedverkan - en kritisk framgångsfaktor för ERP?


Denna uppsats redovisar huruvida användarmedverkan kan ses som en kritisk framgångsfaktor i införandet av ett ERP-system. ERP-system kan sägas vara en vidareutveckling av Informationssystem (IS) och i tidigare avhandlingar och uppsatser har det framgått att användarmedverkan är en kritisk framgångsfaktor vid införandet av olika IS. I samband med detta kunde därför följande hypotes formuleras:Borde inte användarmedverkan vara viktigt även i införandeprocesser av ERP-system?Med hjälp av denna hypotes så har uppsatsens frågeställning specificerats enligt följande:Kan användarmedverkan ses som en kritisk framgångsfaktor i samband med ERP-system?Vad innebär i sådana fall användarmedverkan i samband med införandet av ett ERP-system?Hur och med vilka hjälpmedel kan man involvera användare vid införandet av ERP-system?Syftet i denna uppsats är att skapa en uppfattning om, och i sådana fall varför, användarmedverkan kan ses som en kritisk framgångfaktor i samband med införanden av ERP-system. Samtidigt kommer undersökningen att kartlägga hur, dvs. med vilka hjälpmedel man använder sig av för att skapaanvändarmedverkan i samband med införandeprojekt av ERP-system.Ett konceptuellt ramverk har vuxit fram genom litteraturgenomgången. Detta ramverk har fungerat som en modell för att utreda frågeställningen. Med hjälp av semistrukturerade expertintervjuer av konsulter som arbetar med införandeprojekt av ERP-system har data samlats in. Dessa data har sedan reviderat ramverket och givet ett resultat. Litteratur samt intervjuer pekar båda på viktiga variabler såsom samlärandet mellan konsulter och användarrepresentanter, hantering av slutanvändarnas förväntningar samt ägandeskapet av det nya systemet. Dessa variabler visar i resonemanget att användarmedverkan kan ses som en kritisk framgångfaktor gällande införandet av ERP-system.

Författare

Magnus Hägg

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för informatik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..