Sök:

Användarcentrerad grafisk informationsutveckling

En studie på vädersymboler för ett förstärkt användarperspektiv genom mentala modeller


Ett användarcentrerat perspektiv i framtagandet av tryckt grafik är idag inte självklart. Stolthet för sin teknik, intressen som står i konflikt med varandra och dåligt anpassade verktyg är de största anledningarna till det motstånd som vuxit fram hos grafiska designers att ta till sig användarcentreringen.Syftet med detta material är att utforska möjligheterna att låta utomstående användare vara aktivt involverade i designprocessen av tryckta symboler, i detta fall vädersymboler. Mentala modeller har, tillsammans med användarcentrerade tekniker från interaktionsdesignsområdet, använts som teoretiskt metodramverk i studien. Studien har genomförts i tre faser som innefattar uppbyggandet av ett symbolbibliotek inklusive inledande testning, klustring och vidare utgallring av symboler samt utvärdering avsymbolbiblioteket med fokus på tillämpning.Resultatet visar att de användarcentrerade metoder som är etablerade inom interaktionsdesign med försiktighet ska föras över till informationsdesignsområdet. Detta för att informationshanteringen ser olika ut inom de olika disciplinerna. Användarna sätter högre tillit till grafiskt tryckt material än till interaktiva miljöer och har svårare att hantera otydligheter då de inte kan testa sig fram. Studien visar också att användarna har olika bild av vad vädersymboler visar och att mentala modeller som ramverk kan lyfta fram dessa olikheter. Med ökad kunskap om hur användare förhåller sig till symboler och vilka olikheter i tolkningen som finns kan man som designer fånga upp hur symboler bör se ut, och framför allt inte se ut, för att undvika missförstånd. Det gör informationsmaterialet effektivare i sin kommunikation och ökar informationsvärdet för användaren i ett redan informationskrävande samhälle.

Författare

Eva Linde

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapTekniska högskolan

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..