Sök:

"Ansikte mot ansikte"

En fallstudie om hur gymnasielärare arbetar med relationell pedagogik i klassrummet Elin Carlsson

Buller från vindkraft är en viktig begränsande faktor för utbyggnaden. Syftet med denna studie var att genom djupintervjuer undersöka hur närboende vid en nyetablerad stor vindkraftpark i skogsterräng upplever ljudet och andra förändringar i miljön. Intervjuer gjordes med elva personer i närheten av vindkraftparken Jädraås i Gästrikland med 66 verk. Beräknad ljudnivå vid deltagarnas hus är mellan 33 och 42,5 dB(A). Resultatet av en tematisk analys, visade att upplevelsen av ljudet kan vara kopplad till ljudnivån, vindriktningen, förväntningar på ljudmiljön och ljudkänslighet. De sex intervjuade som upplever sig störda av vindkraftbuller, beskrev stor variation i ljudnivåerna, från att det lät som skogsbrus till att det lät som vid en flygplats. De fem intervjuade som störs måttligt eller inte alls, beskrev ljudet som ett susande eller ljummande. Faktorer som kan kopplas till upplevelsen av störning var graden av inflytande och möjligheten att få gehör för synpunkter hos projektör och myndigheter.

Författare

Elin Carlsson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..