Sök:

Amningsinformation ? Blivande mödrars upplevelser av erhållen amningsinformation i tidig graviditet ? En kvalitativ intervjustudie

Inledning: Antalet blivande mödrar i västvärlden som vill amma är på tillbakagång och en orsak kan vara bristande amningskunskaper. Barnmorskemottagningen Fröja i Stenungsundstartade ett projekt hösten 2009 i syfte att öka amningskunskaperna hos blivande mödrar ochfrågade oss om vi ville utvärdera projektet. Syfte: Att studera mödrars upplevelse avamningsinformation given i tidig graviditet. Metod: Kvalitativ intervjustudie genomfördesdär 20 kvinnor telefonintervjuades post partum. Innehållsanalys utfördes och resulterade i trekategorier och tio subkategorier. Resultat: Tre kategorier framkom; amningsinformationensfaktainnehåll, metoder för inlärning och amningsinformationens påverkan på den blivandemodern. Genom att få rätt information, att informationen gavs flera gånger, från olika håll ochpå olika sätt påverkade mödrarnas upplevelser av given amningsinformation. Andrakomponenter av betydelse var interaktionen mellan gruppmedlemmarna och barnmorskansom förmedlare. Den praktiska utformningen och tidpunkten i graviditeten ansågs relevant.Amningsinformationen kunde antingen öka självtilliten eller motverka densamma. Beslutet attförsöka amma blev antingen stärkt eller påverkades inte alls. Kunskapen kunde skapa enkänsla av trygghet och förberedelse. Konklusion: Upplevelsen av amningsinformationen var istora drag positiv. Pedagogiken i amningsutbildningen kan förbättras till att bli merindividanpassad, mer av det rådgivande slaget och innefatta mer diskussion. Genom attimplementera empowermentperspektivet kan de blivande mödrarna göras mer självständiga.Partnerns delaktighet kan utvecklas och på så sätt utgöra ett stöd för den blivande modern.Vidare forskning i ämnet skulle kunna handla om hur partnern kan göras mer delaktig och omalternativa undervisningsätt.

Författare

Malin Eriksson Maria Gustafsson

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..