Sök:

Ambivalent men naturlig del av våra liv

Kvalitativ studie om ungdomars inställning till Internets roll i främjandet av hälsa och välbefinnande.


Bakgrund: Dagens ungdomar utgör den första generation som växer upp med den nya digitala tekniken och den kan ses som integrerad del av deras liv. Studier har visat att ungdomar uppskattar tillgång till hälsoinformation via Internet som annars kan kännas pinsamt att fråga efter personligen. De uppskattar även möjligheter att möta och utveckla relationer med andra människor via Internet. Ungdomar ställs inför olika utmaningar i övergången från barndom till vuxen ålder och psykiska och psykosociala problem ökar bland åldersgruppen i Sverige liksom i andra europeiska länder. För att utveckla Internet som en möjlig källa till hälsoinformation och socialtstöd är det viktigt att få information om ungdomars egna synpunkter och önskemål.Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om ungdomars inställning till Internets roll i främjandet av hälsa och välbefinnande.Metod: Fokusgruppdiskussioner genomfördes i sex grupper om totalt 26 ungdomar, 16-20 år och datamaterialet analyserades enligt modifierad grounded theory. Resultaten av studien visar att ungdomar är ambivalenta i sin inställning till Internets roll i främjandet av hälsa och välbefinnande. De beskriver en positiv syn och erfarenhet av internet, men är samtidigt väl medvetna om de negativa aspekterna och gör ansträngningar för att hitta strategier för att minimera dem. Resultaten belyser att trots denna ambivalens, betraktar ungdomar Internet som en naturlig del av sina liv, en viktig källa till hälsoinformation och socialt stöd, vilket leder till kärnkategori Ambivalent, men en naturlig del av våra liv.Konklusion: Insatser bör fokusera på att minimera de negativa aspekterna av Internet för att öka ungdomars tillgång till socialt stöd och hälsoinformation av hög kvalité.

Författare

Hrafnhildur Gunnarsdóttir

Lärosäte och institution

Nordic School of Public Health NHV

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..