Alternativa aktiemarknaden - ett konkurrenskraftigt alternativ eller en språngbräda mot större marknadsplatser?
Finansiella marknadsplatserAlternativa aktiemarknadenRegelverkBörsNoteringManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Syftet med denna uppsats är att utreda vilka faktorer som liggerbakom ett företags beslut att ansluta sig till en mindre finansiellmarknadsplats och hur dessa faktorer påverkat valet avmarknadsplats. Vi vill även komma till insikt om vad sompåverkar besluten om att stanna kvar respektive lämnamarknadsplatsen i fråga, för att på så sätt kunna se tendenser till om det finns ett behov av alternativa finansiella marknadsplatser. Vi har använt oss utav teorier som huvudsakligen speglaromständigheter kring noteringar, vilka visar på för- och nackdelar med att genomföra en sådan. Genom våra intervjuer och enkäter har vi undersökt hur vårtstudieobjekt Alternativa aktiemarknaden upplevs av sina kunder det vill säga de företag som är eller har varit anslutna tillmarknadsplatsen. Alternativa finansiella marknadsplatser, såsom Alternativaaktiemarknaden, uppfyller delar av ett företags behov vid planer på en notering. Vi har även funnit att dessa marknadsplatser lämpar sig bäst som språngbrädor och skolor inför framtida eventuella noteringar på större marknadsplatser.