Sök:

Alltså, jag jobbar ju inte med matte

en studie om
förskollärares inställningar till matematiken och dess
påverkan på det pedagogiska arbetet


Syftet med vår studie är att beskriva förskollärares inställningar till matematik och hur den påverkar det pedagogiska arbetet. De data vi använt oss av är historik, tidigare forskning, styrdokument och annan relevant litteratur. Vi utförde sex intervjuer med verksamma förskollärare, efter detta har den information som framkom bearbetats. Resultatet visade på att den inställning förskollärarna har till matematik påverkar det pedagogiska arbetet på olika sätt. De inställningar som visade sig var att matematik är något roligt, spännande och lekfullt, det visade sig även att matematik är något tråkigt och det finns en rädsla och en osäkerhet i arbetet med matematik. Matematiken är enligt förskollärarna något som finns i vardagen. Studien visade att det pedagogiska arbetet påverkas på flera sätt beroende på vilken inställning förskollärarna har. Förskollärarna visar på en spontanitet, lust och medvetenhet i det pedagogiska arbetet, även en osäkerhet, omedvetenhet och en kravfullhet visade sig. Alla förskollärarna arbetar spontant med matematik oavsett vilken inställning de har. Det som skiljer sig åt är att de förskollärare som arbetar spontant och medvetet med matematik gör matematiken synlig för barnen i vardagliga situationer medan de förskollärare som känner en rädsla och osäkerhet för arbetet med matematik osynliggör matematiken i det spontana arbetet.

Författare

Lisa Björnfot Lillemor Lindbäck

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..